Ako červená Ľudovíta Fullu …

Presne taká je aj špecifickosť odtieňov ružovej, bledomodrej a hráškovozelenej v dielach holandského maliara Hieronyma Boscha. Ide o viac ráz nenapodobiteľnú špecifickosť farebných odtieňov – farieb. A presne tak ako sa dá ihneď priradiť Fullova červeň (teda priradiť konkrétny odtieň červenej k Fullovi), presne tak sa dá farebná neopakovateľnosť trojkombinácie bledoružová-bledomodrá-hráškovozelená priradiť k Boshovi.

Je to istý druh hmatateľnej manifestácie nadčasovosti, ktorú má však aj van Goghova slnečnicovo žltá okrovosť a jeho modrá, modrá, neskutočne modrá obloha a vrany nad žitným poľom (…), ale aj ďalšie diela svetového výtvarného umenia.

Pohľad na obraz je pre mňa dobrodružstvom ponorenia sa do vnútra farieb (do seba) a neskôr vystúpením z obrazu do každodennosi. Je to cesta od seba k sebe, ktorou sa vo svojej filozofii zaoberá nemecký filozof Georg Simmel.

V galérii si preto často musím aj sadnúť a odpočinúť od náporu rezonancie farebného vesmíru zmiešaného s pocitmi. Je to čas, kedy som najradšej sama.

Hieronymus Bosch El jardín de las Delicias
Hieronymus Bosch Záhrada pozemských rozkoší, triptych datovaný rokmi 1500 a 1505. Originál umeleckého diela sa nachádza v Museo del Prado v Madride. Zdroj obrázku Wikipedia, voľné dielo.

A tak ako aj pominule, opäť som sa nechala uchvátiť ďalším filmom z rady Exhibition on Screen (Výstava na filmovom plátne) od režiséra Davida Bickerstaffa, ktorú ponúka bratislavské kino Nostalgia. Je to pre mňa jedinečné miesto s úžasnou atmosférou a navyše aj útulnou kaviarničkou, kde vám pripravia trebárs aj chutný zázvorový čaj s medom.

Tak si nájdite čas aj vy. Zastavte sa na okamih a nechajte v sebe rozozvučať farby života, ktoré na plátno naniesol niekto niekedy, dávno pradávno, no vy ste tu dnes a práve teraz.

 

error: Content is protected !!