Francúzsky film o neškodnom bláznovi, ktorý vás chytí za srdce
Meradlom jedinečnej atmosféry mesta (kdekoľvek na svete) pre mňa vždy bol a bude zážitok z návštevy miestneho kina a vychutnanie si filmu, ktorý si vyberiem metódou ad hoc, teda náhodne.
Ak by ste sa v najbližších dňoch náhodou ocitli v Bruseli, určite navštívte malé útulné kino Cinéma Galeries priamo v centre, s jedinečnou artovou atmosférou, ukryté v pasáži Les Galeries Royales Saint-Hubert neďaleko historického jadra Grand-Place.
Na ceste do kina to rozvoniava čokoládou pravých belgických praliniek, nájdete tam kníhkupectvo, obchod s parádnymi klobúkmi, ale aj obchodík s originálnymi belgickými čipkami. Potom už len zopár krokov a znenazdajky sa ocitnete v kine na sedadle s pohodlným čalúnením, ba, presnejšie, v širokom kresle s opierkami na ruky.
Otváracou scénou filmu Yannick v réžii Quentina Dupieuxa je divadelné predstavenie – komédia Paroháč s plazivým, nudným priebehom, pri ktorom si v taške nenápadne rozsvietite mobil a skontrolujete čas, pretože sa vám chce zutekať (také je to príšerné). Na moment pocítite ťažobu, neviete, do čoho ste to vlastne vhupli, a pýtate sa seba samých, či to režisér filmu myslel vážne, alebo si z vás sadisticky uťahuje.
Môžete sa dokonca cítiť dotknutí, ba až nahnevaní, že vás akoby degradoval na úroveň neandertálca a pod rúškom vyššej kultúry predostiera brak, za ktorý ste si ešte aj zaplatili. (Apropo, vstupné na predstavenie je 9,50 eura.)
![Yannick, Quentin Dupieux](https://www.martistrak.sk/wp-content/uploads/2023/10/Yannick-300x300.jpg)
Vtedy však prichádza nečakaný zvrat. Spomedzi divákov (na plátne) sa ozve Yannick, miestny esbéeskár s chabým základným vzdelaním (ktorého majstrovsky stvárnil Raphaël Quenard). Predstavenie tým preruší a z hľadiska (teda z miesta ľudu) sa prihovára hercom, ale aj divákom v divadle: poukazuje na katastrofálny scenár hry, ba vlastne nehoráznosť celého predstavenia, ktoré sa tvári ako čosi vysoko umelecké, no svojou úrovňou je evidentne hlboko pod priemerom.
Yannick je unavený a n-a-s-r-d-e-n-ý. Na predstavenie cestoval vyše hodiny z druhého konca mesta a na dôvažok zaň ešte aj zaplatil. Poukazuje aj na to, že si musel zobrať v práci voľno, vypísať si dovolenku. Do divadla prišiel v domnienke, že po dlhšom čase konečne zažije pohodový večer a siestu na kultúrnej úrovni (veď o tom divadlo predsa má byť). Namiesto toho zažíva hlboké sklamanie.
Žiada hercov, aby ihneď zmenili program a okamžite prišli s niečím na úrovni. Keďže jeho pokojné prehováranie hercom do duše nepomáha, vytiahne zbraň. Vtedy film odrazu naberie neočakávaný smer a získava širšie kultúrno-spoločenské dimenzie.
autorka medzinárodne ocenenej zbierky poézie Pohľadnice z neviditeľných miest, prekladateľka z anglického a nemeckého jazyka (a naopak), zakladateľka občianskeho združenia a vydavateľstva Mladé topole a autorka online lifestylového projektu pre ženy Príbehy a peripetie Gertrud Wurmovej. Vo voľnom čase píše rozprávky pre deti, maľuje a vyrába háčkované tapisérie. Žije a tvorí v Bratislave. Viac o autorke >>